Pretenem aportar el nostre granet de sorra per construir un món millor i més sostenible

El curs 2013-2014 vam entrar a formar part del programa Escoles + Sostenibles (abans Agenda 21 Escolar), on pretenem aportar el nostre granet de sorra per construir un món millor i més sostenible, actuant des d’un espai proper, com és el propi centre.

Els dos projectes que des d’aleshores portem endavant són : L’Hort ecològic del Valldemossa  i Embolcalls + Sostenibles

Institut_Valldemossa_hort

L’Hort ecològic del Valldemossa

Es tracta d’un projecte integrador i interdisciplinar on participen els alumnes de 2n d’ESO a través d’una assignatura optativa, tant els alumnes de l’aula ordinària, com els de la USEE.
Des d’aquesta matèria els alumnes aprenen a realitzar tasques pròpies d’un hort (preparació del terreny, sembra, trasplantament, reg, collita, utilització de les eines,…) però a més prenen conciència del respecte que s’ha de tenir a la natura, de la importància de menjar sa, de treballar en equip coordinats, de responsabilitzar-se a través de la cura del material vegetal, etc…A més amb l’ajuda d’un compostador entenen el cicle de la matèria orgànica, aprofitant les restes de menjar, es fixen en les fases llunars que influeixen en els diferents cultius, com sempre s’ha fet en agricultura,… i fins i tot preparen boníssimes receptes amb les hortalisses que produïm.

Actualment els alumnes de la USEE estan construint un bonic hort vertical, els està quedant maquíssim ! i la resta de l’alumnat està muntant taules de cultiu, on plantaran aromàtiques entre altres coses.

Embolcalls + Sostenibles

Aquest projecte va dirigit especialment als alumnes de 1r d’ESO, i consisteix a reduir al màxim els embolcalls d’un sol ús (alumini, plàstics, tovallons, tetrabriks, etc) que es generen als esmorzars durant l’esbarjo, quan surten al pati.
El projecte consta de tres fases. En la primera es realitza una diagnosi per veure quants residus genera cada classe anotant el seu pes. En la segona fase s’intenta concienciar a l’alumnat de l’impacte que provoquen aquests residus a la natura, i sobretot els efectes negatius que té el paper d’alumini en el medi ambient. A través de tutories, videos, xarrades, accions per part de l’alumnat que actualment està a 2n o 3r d’ESO, notes informatives als pares, etc., els alumnes prenen conciència i recullen voluntàriament els boc’n’rolls proporcionats per Escoles + Sostenibles, prèvia signatura d’un full de compromís d’ús.
I en la tercera fase es realitza una segona diagnosi per veure i valorar la quantitat de residus que s’han reduït després de totes les accions.
El curs 2013-14 fins i tot vingué la premsa de l’Ajuntament de Barcelona per redactar un article sobre aquest projecte i a l’hora del pati una colla d’alumnes, disfressades amb bates verdes repartiren caramels o multes als seus companys segons feien servir embolcalls reutilitzables o paper d’alumini.